سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ اطلاع رسانی استاد جباری چهاربرج
 
سعید بن جبیر می‌گوید به ابن عباس گفتم: ثواب کسى که ماه رمضان‏ را روزه‏ دارد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: اى پسر جبیر! آماده باش تا به تو حدیثى بگویم که گوش‌هایت نشنیده باشد و به دلت خطور نکرده باشد؛ دل خود را براى آن‌چه پرسیدى فارغ کن که آن‌چه خواستى علم اولین و آخرین است. سعید بن جبیر می‌گوید از پیش او آمدم و خودم را براى فردا آماده کردم. 
 
سپیده دم، نزد او رفتم و نماز صبح را اقامه کردم و حدیث را به او یاد آور شدم. رو به من کرد و گفت: بشنو آن‌چه می‌گویم؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمود: اگر بدانید آن‌چه شما در ماه رمضان دارید براى خدا بیشتر شکر می‌کردید.
 
شب اول، خدا همه گناهان امتم را از پنهان و آشکار می‌آمرزد و براى شما دو هزار هزار[دو میلیون] درجه بالا می‌برد و پنجاه شهر[در بهشت] براى شما می‌سازد.
 
روز دوم، خداوند به هر قدمى که در آن روز برداشته‏اید، عبادت یک سال و ثواب پیامبرى از پیامبران را براى شما مى‏نویسد و روزه یک سال را براى شما ثبت مى‏کند.
 
روز سوم، خداوند به شماره هر مویى که بر بدن دارید، قبّه‏اى در فردوس به شما مى‏دهد که از مروارید سفید ساخته شده و بر بالاى آن دوازده هزار اتاق از نور است و در زیرش نیز دوازده هزار اتاق از نور وجود دارد که در هر اتاقى هزار تخت است و بر هر تختى حوریه‏اى نشسته است و هر روز هزار فرشته بر شما وارد مى‏شود که هر فرشته‏اى هدیه‏اى به همراه دارد.
 
روز چهارم، خداوند هفتاد هزار کاخ در بهشت جاودان به شما عطا مى‏کند که در هر کاخى هفتاد هزار اتاق و در هر اتاقى پنجاه هزار تخت قرار دارد؛ بر هر تختى حوریه‏اى نشسته است؛ در برابر هر حوریه‏اى هزار کنیز به خدمت ایستاده است که روسرى هر یک از آنان از دنیا و همه آن‌چه در دنیاست بهتر است.
 
روز پنجم، خداوند هزار شهر در «جنة المأوى» به شما ارزانى مى‏دارد که در هر شهرى هفتاد هزار خانه و در هر خانه‏اى هفتاد هزار سفره و بر هر سفره‏اى هفتاد هزار کاسه و در هر کاسه‏اى شصت هزار نوع غذاست که هیچ کدام به یک دیگر شباهت ندارند.
 
روز ششم، خداوند صد هزار شهر در «دار السّلام» به شما عطا مى‏کند که در هر شهرى صد هزار خانه وجود دارد، در هر خانه‏اى صد هزار اتاق است، در هر اتاقى صد هزار تخت زرّین قرار دارد که طول هر تختى هزار ذراع است و بر هر تختى همسرى از حوریان بهشتى نشسته است که داراى سى هزار گیسوى بافته شده با مروارید و یاقوت است که هر گیسو را یک صد کنیز در دست دارند.
 
روز هفتم، خداوند به شما در «جنّة النعیم» پاداش چهل هزار شهید و چهل هزار صدیق عطا مى‏کند.
 
روز هشتم، خداوند ثوابى مانند ثواب عمل شصت هزار عابد و شصت هزار زاهد به شما مى‏دهد.
 
روز نهم، خداوند پاداش هزار عالم و هزار معتکف و هزار سرباز مرزبان به شما ارزانى مى‏دارد.
 
روز دهم، خداوند هفتاد هزار حاجت شما را بر مى‏آورد. خورشید، ماه، ستارگان، چهار پایان، پرندگان و درندگان، هر سنگ و ریگ و هر تر و خشکى و همه ماهیان دریاها و برگ‌هاى درختان براى شما آمرزش مى‏طلبند.
 
روز یازدهم، خداوند براى شما ثواب چهار حجّ و چهار عمره را که هر حجّى همراه پیامبرى از پیامبران و هر عمره‏اى با صدّیق یا شهیدى به جا آورده شود، مى‏نویسد.
 
روز دوازدهم، خداوند براى شما مقرر مى‏سازد که گناهانتان را به حسنات تبدیل کند؛ حسنات شما را چندین برابر سازد و در برابر هر حسنه‏اى هزار هزار(یک میلیون) حسنه براى شما بنویسد.
 
روز سیزدهم، خداوند مانند عبادت اهل مکّه و مدینه را براى شما ثبت مى‏کند و به شماره هر سنگ و کلوخى که میان مکّه و مدینه است، شفاعت نصیب شما مى‏گرداند.
 
روز چهاردهم، چنان باشید که گویى آدم و نوح و پس از آنان ابراهیم و موسى و پس از آنان داود و سلیمان را ملاقات کرده‏اید و گویى با هر پیامبرى دویست سال خدا را عبادت نموده‏اید.
 
روز پانزدهم، خدا هر حاجتى از حاجت‌هاى دنیا و آخرت شما را بر مى‏آورد؛ ثواب عمل ایّوب را به شما مى‏دهد و دعایتان را مستجاب مى‏کند. حاملان عرش براى شما آمرزش مى‏طلبند. روز قیامت خداوند چهل نور به شما عطا مى‏کند که ده نور از جانب راست و ده نور از جانب چپ و ده نور از جلو و ده نور از پشت سر شماست.
 
روز شانزدهم، خداوند این پاداش را به شما مى‏دهد که وقتى از قبر بیرون آمدید، شصت حلّه به شما عطا مى‏کند که بپوشید و ناقه‏اى مى‏فرستد که بر آن سوار شوید و ابرى را روانه مى‏کند که در برابر گرماى آن روز بر سر شما سایه افکند.
 
روز هفدهم، خداوند بزرگ مى‏گوید: من همه آنان و پدرانشان را آمرزیدم و سختی‌هاى روز قیامت را از ایشان برداشتم.
 
روز هیجدهم، خداوند به جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و حاملان عرش و کرسى و کرّوبیان فرمان مى‏دهد که براى امّت محمّد صلی الله علیه و ‌آله تا سال آینده استغفار کنند و در روز قیامت خداوند ثواب مسلمانان بدر را به شما عطا خواهد کرد.
 
روز نوزدهم، هیچ فرشته‏اى در آسمان‌ها و زمین باقى نمى‏ماند، مگر آن‌که از پروردگارش اجازه مى‏گیرد که هر روز به زیارت قبر شما بیاید و با هر فرشته‏اى هدیه و شربتى است.
 
وقتی روز بیستم تمام شود، خداوند هفتاد هزار فرشته به سوى شما مى‏فرستد تا شما را از هر شیطان رانده‏شده‏اى حفظ کند. براى شما در برابر هر روزه‏اى که گرفته‏اید پاداش صد سال روزه را مى‏نویسد؛ میان شما و آتش دوزخ خندقى قرار مى‏دهد و به شما ثواب کسى را مى‏دهد که تورات و انجیل و زبور و فرقان را تلاوت کرده است. خداوند به شماره هر پرى از پرهاى جبرئیل عبادت یک سال را براى شما مى‏نویسد و ثواب تسبیح عرش و کرسى را به شما عطا مى‏کند و به تعداد هر آیه‏اى در قرآن، هزار حوریه به شما تزویج مى‏کند.
 
روز بیست و یکم، خداوند قبر شما را هزار فرسخ فراخ مى‏سازد و تاریکى و وحشت را از شما بر مى‏دارد و قبرهایتان را مانند قبور شهیدان قرار مى‏دهد و چهره‏هایتان را هم‌چون چهره یوسف فرزند یعقوب علیهما‌السلام زیبا مى‏کند.
 
روز بیست و دوم، خداوند فرشته مرگ را همان گونه که به سوى پیامبران مى‏فرستد، به سوى شما نیز مى‏فرستد و ترس نکیر و منکر را از شما بر مى‏دارد و اندوه دنیا و عذاب آخرت را از شما باز مى‏دارد.
 
روز بیست و سوم، به همراه پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان بر صراط مى‏گذرید و چنان باشید که گویى هر یتیمى را از امّت من سیر کرده و هر برهنه‏اى را از امّت من پوشانده‏اید.
 
روز بیست و چهارم، هیچ یک از شما از دنیا بیرون نمى‏رود مگر آن‌که جایگاه خود را در بهشت مى‏بیند و به هر یک از شما ثواب هزار مریض و ثواب هزار غریب که در راه اطاعت خدا بیرون آمده‏اند، ارزانى مى‏دارد و پاداش آزاد کردن هزار برده از فرزندان اسماعیل علیه‌السلام را به شما عطا مى‏کند.
 
روز بیست و پنجم، خداوند هزار قبّه سبز در زیر عرش براى شما بنا مى‏کند که بالاى هر قبّه‏اى خیمه‏اى از نور برپاست و خداوند خطاب مى‏کند: اى امّت محمّد! من پروردگار شمایم و شما بندگان و کنیزان من هستید؛ در سایه عرش من زیر این قبّه‏ها آرام گیرید و بخورید و بیاشامید، گوارایتان باد که هیچ ترسى نخواهید داشت و اندوهگین نخواهید شد. اى امّت محمد! به عزّت و جلالم سوگند که شما را چنان به سوى بهشت بر مى‏انگیزم که گذشتگان و آیندگان همه از شما در شگفت شوند و بر سر هر یک از شما هزار تاج از نور خواهم گذاشت. هر یک از شما را بر ناقه‏اى از نور سوار خواهم کرد که زمام آن از نور است و در آن زمام هزار حلقه زرّین قرار دارد که بر هر حلقه‏اى که بر آن است، فرشته‏اى از فرشتگان گمارده شده و در دست هر فرشته‏اى عمودى از نور قرار دارد، تا این‌که بى‏حساب وارد بهشت شوید.
 
روز بیست و ششم، خداوند به شما نظر رحمت مى‏افکند و همه گناهانتان را به جز خون‌هایى که به ناحق ریخته و اموالى که به ناروا تصرف کرده‏اید، مى‏آمرزد و خانه شما را هر روز هفتاد بار از غیبت و دروغ و تهمت پاک مى‏گرداند.
 
روز بیست و هفتم، شما چنان باشید که گویى هر مرد و زن مؤمنى را یارى کرده و هفتاد هزار برهنه را پوشانده و هزار سرباز مرزبان را خدمت کرده و همه کتاب‌هایى را که خداوند بر پیامبرانش فرو فرستاده است قرائت کرده‏اید.
 
 
روز بیست و هشتم، خداوند در «جنّة الخلد» صد هزار شهر از نور براى شما بنا مى‏کند؛ در «جنّة المأوى» صد هزار کاخ نقره‌ای به شما ارزانى مى‏دارد؛ در «جنّة النعیم» صد هزار خانه از عنبر خاکسترى رنگ به شما عطا مى‏کند؛ در «جنّة الفردوس» صد هزار شهر به شما مى‏دهد که در هر شهرى هزار حجره است؛ در «جنّة الخلد» صد هزار منبر از مشک به شما ارزانى مى‏دارد که در درون هر منبرى هزار اتاق از زعفران قرار دارد و در هر اتاقى هزار تخت از مروارید و یاقوت نهاده شده که بر هر تختى همسرى از حوریان بهشتى نشسته است.
 
روز بیست و نهم، خداوند هزار هزار(یک میلیون) محلّه به شما عطا مى‏کند که در هر محلّه‏اى قبّه‏اى سفید رنگ وجود دارد؛ در هر قبّه‏اى تختى از کافور سفید نهفته است که بر هر تختى هزار بستر از دیباى نازک سبز پهن گردیده؛ بر هر بسترى حوریه‏اى آرمیده است که هفتاد هزار حلّه بر تن دارد و سرش داراى هشتاد هزار گیسو است که هر گیسویى با مروارید و یاقوت زینت یافته است.
 
و زمانی که  سى روز تمام شود، خداوند براى شما در برابر هر روزى که بر شما گذشته است پاداش هزار شهید و هزار صدّیق خواهد نوشت، عبادت پنجاه سال براى شما ثبت مى‏کند، در برابر هر روزى روزه، دو هزار روز براى شما مى‏نویسد و به شماره آن‌چه رود نیل مى‏رویاند درجات شما را بالا مى‏برد و برات آزادى از آتش دوزخ و عبور از صراط و ایمنى از عذاب را براى شما خواهد نوشت... .  
امالی صدوق/مجلس دوازدهم/ص48 




طبقه بندی: اخلاق
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 تیر 18 توسط جباری | نظر بدهید
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.