روایتی از امام صادق درباره زیارت اربعین
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که فرموده اند: «در روز اربعین، هنگامی که روز بلند شد، زیارت می کنی و می گویی:
«سلام بر ولی خدا و حبیب او! سلام بر خلیل خدا و بنده نجیب او! سلام بر بنده برگزیده خدا و فرزند برگزیده او! سلام بر حسین مظلوم شهید! سلام بر آقایی که میان امواج بلا گرفتار آمد و کشته اشک روان است!»
آن گاه امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «علیه آن حضرت همدست شدند کسانی که دنیا فریبشان داده بود، بهره خود را در ازای بهایی ناچیز فروختند؛ آخرت خویش را به قیمت ناچیز حراج کردند؛
در چاه هوا و هوس فرو رفتند؛ تو و پیامبرت را به خشم آورده و مطیع بندگان شقی گردیدند. امام حسین (علیه السلام) مقابل آنان تن به ذلت نداد
و با آنان با شکیبایی به جهاد پرداخت تا آن گاه که خونش را ریختند و اهل بیتش را به اسارت بردند.«
طبقه بندی: اخلاق
طبقه بندی: وهابیت
وهابیت مسلکی است که در سال 1143 هجری قمری در شبه جزیرهی عرب بوجود آمده است و در بسیاری از اصول عقاید و احکام شرعی با مذاهب دیگر تفاوت دارد. پیروان این مسلک را «وهابی» گویند.
وهابیها خود را مسلمانان حقیقی و دیگر مسلمانان را منحرف و مشرک میدانند، و به آنان به دیدهی حقارت مینگرند. فرقه وهابیت از شیوهی زور و سنگدلی و قساوت در تحمیل افکار غیرمنطقی خود بر مسلمانان، استفاده میکند. این مسلک به خاطر نسبتش به «محمد بن عبدالوهاب تمیمی» که اولینبار افکار و اندیشههای این فرقه را ساخته و ترویج نموده «وهابیت» نامبرده میشود. محمدبن عبدالوهاب بعضی از عقاید خود را از ابن تیمیه گرفته است، از آنجا که وی تحت تأثیر این عقاید بوده وزارت مستعمرات انگلیس سینهی او را برای پاشیدن بذر مکتب جدید مساعد و زمینه را آماده یافته و به همین جهت روی این مرد سرمایهگذاری کرده است. خلاصهی عقاید محمد بن عبدالوهاب عبارتست از:
1ـ تشبیه خداوند متعال به مخلوقاتش
2ـ توحید عبادی و ربوبی
3ـ احترام نکردن پیامبر اکرم (ص)
4ـ تکفیر مسلمانان
مقدمه:
دعوت اسلامی، فراخوان مردم به یکرنگی و همبستگی و احتزار از جدایی و پراکندگی بود. قرآن با بیان رهنمودهای روشن و تشریح مبانی عقیده و ایمان، همهی انسانها را به گردآمدن بر محور توحید سفارش کرد و تفرق و چند دستگی را عامل دوی از راه مستقیم دین دانست و فرمود: «از راههای گوناگون پیروی نکنید که شما را از طریق حقّ باز میدارد.» 1(انعام/153)
رسول خدا (ص) نیز که جز به عزّت و شوکت مسلمانان و زیستن آنان بر اساس ارزشهای والای دین خدا نمیاندیشید، و در راه هدایت انسانها از هیچ کوششی فروگذار نمیکرد و از همه مهمتر آنکه خطرات آینده را با دیده الهی خویش می نگریست؛ پیوسته از لزوم پایبندی به اصول و پایههای دین سخن گفته و امت را از فرو افتادن به دام دینسازان و بدعتگذاران بیم میداد؛ همچنانکه راه گریز از زیانهای ناشی از تفرق را بیان مینمود.
استفتاء
دزدی هستم متدین. میخواستم ببینم از نظر شرعى، تنهایى به دزدى رفتن بهتر است یا دو نفرى؟
فتوا
بنا به صلاحدید علمای بزرگوار حنفی، دو نفرى بهتر است. به این ترتیب، حد شرعى یعنى بریدن دست، منتفى مىشود و به سى ضربه شلاق یا کمتر تقلیل مىیابد.
البته همکارى دو دزد محترم باید به این شکل باشد که یکى درب منزل را باز کند و وارد خانه شود و اسباب و وسائل را تا درب خانه بیاورد. و دزد دوم هم بیرون منزل بایستد و دستش را دراز کند و اثاث را بردارد و ببرد.
در اینجا نیز چون اصل «کار را که کرد، آن که تمام کرد» محقق نشده، حد جارى نمىشود.
منبع فتوا
اذا نقب اللص البیت فدخل و اخذ المال فتاوله آخر خارج البیت على النقب او على الباب، فلایجب القطع علیهما. عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج 5، ص 193
فکل من اتى فعلا حراما لا حد فیه ... فان على الحاکم ان یعزره. عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج 5، ص 397
و قد اشترط بعض الائمه ان لا یزید التعزیر بالضرب على الثلاثین سوطا. عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج 5، ص 398
رابطه با همجنس، خیلی هم بد نیست
استفتاء
رابطه با همجنس چه حکمى دارد؟
فتوا
آه از این حسرت و حرمان که به پیرى رخ داد! این عمل شریف که در لسان قوم به «شیرین کارى» از آن یاد مىشود، بنا بر نظر علماى احناف، گناه و زیانی کمتر از زنا دارد و حد شرعى بر فرد جاری نمی شود. فقط قاضى مىتواند کمتر از سى ضربه شلاق بزند. آن هم امید است که با وساطت اهل دل و گذشت قاضى که خود از دلسوختگان است، مورد اغماض قرار گیرد؛ مخصوصا شخصیتهاى برجسته و بزرگانی که سالها در مدارس ما سینه به حصیر مالیده اند، باید از تخفیف ویژه برخوردار باشند.
منبع فتوا
عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج 5
ص 139: ضرره (اللواط) اخف منه (الزنا) و جنایته اقل من جنایته.
ص 141: لا حد فى اللواط و لکن یجب التعزیر.
ص 399: لا یجوز للحاکم ان یزید فى العزیر ... على الثلاثین سوطا.
ص 397: و تجوز فیه (التعزیر) الشفاعة و العفو.
ص 397: تعزیر ذوى الهیئات اخف.
حکم جگر سوز
استفتاء
چهار زن دارم و از هر کدام، سه چهار فرزند. مدتى پیش فریب خوردم و زنایى کردم. امیدوارم خداوند بر عفو و بخشش حکم فرماید. شما چه حکم مىفرمایید؟
فتوا
ازدواجت باطل، همسرانت بر تو حرام، و ارتباط با آنها در حکم زنا است. این هم حکم ما. جگرت حال آمد؟
منبع فتوا
من زنى فسد النکاح بینه و بین زوجته. و اذا زنت الزوجة، فسد النکاح بینها و بین زوجها. عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج 5، ص 137
زنها باید خود را از زنان دیگر بپوشانند
زنها باید مو و صورت خود را از زنان دیگر بپوشانند.
به نوشته روزنامه الحیات، شیخ عبدالرحمن البرّاک استاد سابق عقیده اسلامى در دانشگاه امام محمد بن سعود در ریاض، معتقد است که باید زنان صورت و گردن خود را در مدارس و اجتماعات عروسى و محافل زنانه آشکار نکنند. باز گذاشتن صورت و مو در مجالس کوچک که فقط نزدیکان زن حضور دارند، جایز است.
این مفتى سعودى، مخالفان فتواى خود را تکفیر کرده و چندى پیش از محاکم قضایى خواسته بود کسانى را که «اختلاط زن و مرد بدون کشیده شدن به حرام» را جایز مىدانند، به اتهام ارتداد محاکمه نمایند.
وى در واکنش به جنجال گستردهاى که به خاطر فتواهاى او در سطح رسانهها به وجود آمده، روزنامهنگاران را سربازان شیطان خواند و گفت: روزنامه نگاران به حکم پوشش راضى نیستند و مردم را بر ضد آن مىشورانند.
برخى با انتقاد از شیخ برّاک، سخنان او را نوعى تنگ نظرى دانسته و فتواهاى او را ادعاى بدون دلیل خواندهاند.
شیخ عیسى الغیث، قاضى دادگاه جزائى ریاض در مصاحبه با روزنامه الحیات، به شیخ برّاک انتقاد کرد و گفت: ما نباید به همدیگر تهمت بزنیم و و مردم را علیه یکدیگر تحریک کنیم؛ بلکه باید نسبت به دیگران حسن ظنّ داشته باشیم، هر چند که با نظرات ما مخالف باشند.
شیخ الغیث افزود: در برهه اخیر شاهد هستیم که برخى افراد به راحتى تهمتهایى چون کفر، نفاق، ارتداد، بدعت، فسق و شبههافکنى را به دیگران نسبت مىدهند. به این افراد باید آگاهى داد که این روش، روشى خطرساز و حرام است و پیامدهاى خطرناک دنیایى و آخرتى دارد.
خریدن خیار توسط زنان ممنوع است
برخى احکام القاعده که بیشتر به یک شوخى مىماند، هر روز شکل جدیدى به خود مىگیرد تا عرصه را بر مسلمانان به ویژه زنان مسلمان تنگتر کند. این بار القاعده بر روى مسائل جنسیتى دست گذاشته و استفاده از هر نماد مذکر را براى زنان ممنوع کرده است.
روزنامه «دیلى تلگراف» چاپ لندن نوشت: خرید خیار براى زنان عراقى ممنوع شد. این حکم توسط یک مفتى وابسته به القاعده صادر شده و زنان را از خریدن خیار منع کرده و علت این حکم را شکل خاص و مردانه خیار دانسته است!
در آوریل سال 2007 نیز خبرنگار آسوشیتد پرس گزارش داد: شبکه القاعده در شهر بعقوبه عراق، قرار گرفتن گوجه فرنگى در کنار خیار را ممنوع کرده و میوهفروشان ملزم شدهاند این دستور را اجرا نمایند.
چکاندن یک قطره شیر در بینی هم موجب محرمیت می شود
استفتاء
بیست سال پیش با دختر خاله خود ازدواج کردم و اکنون چهار فرزند دارم. به تازگى متوجه شدم در دوران کودکى، بینى دختر خالهام کیپ مىشود و به رسم سنت قدیمى، مادرم قطرهاى از شیر خود را در بینى او مىچکاند. آیا این مسأله در روابط زناشویى ما مشکلى ایجاد مىکند؟
فتوا
بنا بر نظر فقهای حنفی، خاک بر سرت شده است و دودمانت بر باد. همان یک قطره باعث محرمیت شما شده و تو و دختر خالهات، خواهر و برادر رضاعى هستید و نمىتوانید روابط زناشویى داشته باشید.
منبع فتوا
فاذا وصل اللبن الى الجوف بالصب فى الخلق او بالصب فى الانف ترتب علیه التحریم، سواء کان قلیلا او کثیرا.
عبدالرحمن الجزیرى، الفقه على المذاهب الاربعة، ج 4، ص 254
حجاب فقط برای همسران پیامبر بود
حکم حجاب صرفا براى همسران رسول خدا صلى الله علیه و آله نازل شده است.
سایت خبرى ایلاف با درج فتوایى از «احمد بن قاسم بن احمد بن وافدیه الغامدى» مفتى جوان عربستان، در محافل دینى عربستان جنجال به پا کرد.
او در فتواهاى خود گفته است که آیه وجوب حجاب، صرفا براى حفظ شان مادران مومنین (همسران پیامبر) نازل شده و براى مسلمانان عمومیت ندارد.
الغامدى در دفاع از نظرات خود مىگوید: در آغاز صدور هر فتوا، با مخالفتهایى مواجه مىشوم؛ اما مخالفان من پس از آن که در عمق نظرات من فکر مىکنند، متوجه مىشوند که فتوا دقیقا منطبق بر موازین شریعت و سنت رسول خدا است. و این پدیده موجب مىشود که من در عزم خود بیش از گذشته راسخ شوم.
او نظرات برخى از شخصیتهاى اسلامى درباره فتواهاى خود را بىارزش دانسته و آنان را به تعمق بیشتر در قرآن فرا خوانده است.
الغامدى داراى دکتراى افتخارى از یکى از دانشگاههاى آمریکا و مدرک دکترا از دانشگاه ملک عبدالعزیز جده مىباشد و ناظر فنى پخش برنامههاى مذهبى در یکى از کانالهاى مذهبى در بورکینافاسو است و سمتهاى مهمى در اداره کل امر به معروف و نهى از منکر عربستان دارد.
خریدن گوجه فرنگی که حرام است
"جرج طرابیشی" اندیشمند سرشناس جهان عرب در جدید ترین کتاب خود تحت عنوان "از نهضت تا ارتداد" بسیاری از عقاید و اندیشه های منحرف وهابیت را مورد انتقاد قرار داده است.
وی در این کتاب 192 صفحه ای خود، ضمن مطرح کردن برخی انحرافات فکری وهابیت، برای مثال به تحریم خوردن گوجه فرهنگی توسط مفتی های وهابی و فلسفه این تحریم از دیدگاه آنان را بیان کرده است.
وی در این باره می نویسد: جهل و نادانی آنان مسأله ای تازه نیست. در کتب تاریخی وجود دارد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی یعنی حدود 100 سال پیش کاشت گوجه فرهنگی در بلاد شام به شدت افزایش یافت. مردم بلاد شام علاقه بسیار زیادی به گوجه فرهنگی نداشتند زیرا می گفتند "گوجه فرهنگی یکی از سبزیجات است، پس چرا باید رنگ آن قرمز باشد بنابراین احتمال دارد محصولی خراب باشد.
"جرج طرابیشی" در ادامه می نویسد: آنان در همان زمان گوجه فرهنگی را "میوه شیطانی" نامیدند. این موضوع که به گوش مفتی وهابیون عربستان سعودی در آن زمان رسید، وی خوردن آن را حرام اعلام کرد.
این اندیشمند سرشناس عرب همچنین نوشت: وهابیون در داستانی مشابه، فتوایی در مورد دوچرخه صادر کرده اند. ابتدای تولید شدن دوچرخه در جهان، مفتی های وهابی آن را "اسب شیطان" نامیدند و بر همین اساس استفاده از دوچرخه و سوار شدن بر آن را حرام اعلام کردند.
طبقه بندی: وهابیت
طبقه بندی: گوناگون
صاحب این گوساله اظهار داشت: این گوساله امروز صبح به دنیا آمده است و ما او را به صورت دستی شیر دادهایم.
علی فلاح زاده افزود: در حال حاضر تنها مشکلی که این حیوان با آن روبهرو است، این مسئله است که او قادر به ایستادن نیست.
وی ادامه داد: این چنین برداشت کردهایم که حیوان در حال زجر کشیدن است.
رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه نیز در این باره اظهار داشت: این نوع زایمان یک زایمان غیر طبیعی است.
علی فاتحی نیا افزود: به نظر میرسد غده بزرگی که روی سر حیوان قرار گرفته است نیز از ابتدای شکل گیری حیوان با او بوده است که اکنون بزرگ شده است.
وی ادامه داد: چنین مواردی اگر چه خاص نیست ولی به ندرت شاهد آن هستیم.
طبقه بندی: گوناگون
1) بعد تواناییهای ذهنی شامل سؤالاتی درباره معلومات، هوش، حافظه، توانایی خواندن و هوشیاری.
2) بعد کارآمدی (تحصیلی یا شغلی) شامل سؤالهایی درباره تلاش و سختکوشی، موفقیت، تنبلی، به اتمام رساندن کارها و یادگیری مطالب.
3) بعد جذابیت ظاهری شامل سؤالهایی درباره قیافه، محبوبیت، وضع ظاهر و مرتب بودن.
4) بعد مهارتهای اجتماعی شامل سوالهایی درباره شوخ طبعی، حسادت، شخصیت و ورزشکاربودن.
5) بعد عیبها و حسنها شامل سؤالهایی درباره حرص و طمع، خودخواهی، بیرحمی، مهربانی و خلق و خو.
میتوانید در هر یک از صفات و ویژگیهایی که در ادامه ارائه میشود، خود را با دیگران مقایسه کنید و آن عبارتی را علامت بزنید که درباره شما بیشتر مصداق دارد.
1) قیافهام...
الف - تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بهتر است.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، بهتر است.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بدتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بدتر است.
2) معلوماتم...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بیشتر است.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، بیشتر است.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
3) حرص و طمع من...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر است.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بیشتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بیشتر است.
4) شوخ طبعی من...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بیشتر است.
ب- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
5) هوش من...
الف- تقریبا بیش از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
6) محبوبیت من...
الف- بیشتر از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیشتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- کمتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
هـ- تقریبا کمتر از همه کسانی است که میشناسم.
7) حافظه من...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، قویتر است.
ب- قویتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، ضعیفتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، ضعیفتر است.
8) جذابیت من...
الف- تقریبا بیش از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- به اندازه بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
9) شخصیت من...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بهتر است.
ب- بهتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بدتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بدتر است.
10) تنبلی من...
الف- تقریبا کمتر از همه کسانی است که میشناسم.
ب- کمتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بیشتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بیشتر است.
11) خودخواهی من...
الف- تقریبا کمتر از همه کسانی است که میشناسم.
ب- کمتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بیشتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بیشتر است.
12) وضع ظاهری من...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بهتر است.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، بهتر است.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بدتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بدتر است.
13) خلق و خوی من...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بهتر است.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، بهتر است.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- بدتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بدتر است.
14) استقلال من...
الف- تقریبا بیش از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
15) مرتب بودن و پاکیزگی من...
الف- تقریبا بیش از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
16) موفقیتم...
الف- بیشتر از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیشتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- کمتر از بیشتر کسانی که میشناسم.
هـ- تقریبا کمتر از همه کسانی که میشناسم.
17) مهربانیام...
الف- بیشتر از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیشتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- کمتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
هـ- تقریبا کمتر از همه کسانی است که میشناسم.
18) در یادگیری مطالب...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بهترم.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، بهترم.
ج- مثل بیشتر کسانی هستم که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، ضعیفترم.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، ضعیفترم.
19) حسادتم...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر است.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بیشتر است.
20) تلاش و سختکوشی من...
الف- تقریبا بیش از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- به اندازه بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- کمتر از بیشتر کسانی است که میشناسم.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
21) توانایی خواندن و مهارت بیان من...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بهتر است.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، بهتر است.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بدتر است.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بدتر است.
22) در به اتمام رساندن کارها...
الف- از همه کسانی که میشناسم، بهترم.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، بهترم.
ج- مثل بیشتر کسانی هستم که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بدترم.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بدترم.
23) تیزهوشی و هوشیاری من...
الف- تقریبا بیش از همه کسانی است که میشناسم.
ب- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
ج- به اندازه بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر هستم.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
24) از نظر ورزشکار بودن...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بهترم.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، بهترم.
ج- مثل بیشتر کسانی هستم که میشناسم.
د- از بیشتر کسانی که میشناسم، بدترم.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بدترم.
25) بیرحمی من...
الف- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، کمتر است.
ب- از بیشتر کسانی که میشناسم، کمتر است.
ج- مثل بیشتر کسانی است که میشناسم.
د- بیش از بیشتر کسانی است که میشناسم.
هـ- تقریبا از همه کسانی که میشناسم، بیشتر است.
روش نمرهگذاری آزمون
همان طور که ملاحظه کردید در این پرسشنامه چندین گروه سوال وجود دارد که هر کدام بیانکننده صفتی در فرد است. هریک از این موارد شامل 5 اظهارنظر درجهبندی شده است که فرد یکی از آنها را انتخاب میکند. گزینههای این آزمون از 5 تا یک نمره گذاری میشود. به عبارت دیگر برای هر گروه گزینه الف امتیاز 5، گزینه (ب) امتیاز 4، گزینه (ج) امتیاز 3، گزینه (د) امتیاز 2 و گزینه (هـ) امتیاز یک را به خود اختصاص دهید.
پس از جمع امتیازات حداقل نمرهای که شخص در این مقیاس به دست میآورد 25 و حداکثر آن 125 است.
نمره آزمون شما عددی بین 25 تا 125 خواهد بود که تحلیل آن براساس جدول زیر انجام خواهد شد:
71 و کمتر از آن بسیار ضعیف
72 تا 81 ضعیف
82 تا 91 متوسط
92 تا 101 قوی
102 و بیشتر از آن بسیار قوی
تصور از خود و اهمیت آن
«خود کارآمدی» فرد رابطه مستقیمی با عملکرد او دارد و میتوان آن را در افراد (بخصوص کودکان و نوجوانان) به شیوههای گوناگونی تقویت کرد. کسانی که خود را کارآمد میپندارند، علاوه بر کسب موفقیت از نظر عملکرد نیز بیشتر از زندگی احساس رضایت میکنند.
«تصور از خود» تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد؛ نگرش دیگران بویژه والدین، تعاملهای اجتماعی، ارتباط فرد با محیط و زمینههای محیطی از جمله عواملی است که روی تصور از خود تاثیر میگذارد. به علاوه ارتباط کودک با والدین، موفقیت و شکست در زندگی و انعکاس نگرشهای دیگران و خود شخص درباره آنها و شرایط اجتماعی - اقتصادی ازجمله عواملی است که در شکل گیری و تحول تصور از خود اثر میگذارد.
وقتی یک شخص ارزش کمی برای خود قائل است کمتر میتواند در برابر فشار عقیده دیگران مقاومت کند. در مقابل کسانی که ارزش زیادی برای خود قائلند، تصور خدشه ناپذیری از ظرفیتها و فردیت خود دارند. همچنین ثابت شده است که اشخاص خلاق و اشخاصی که حرمت بالایی برای خود قائلند، میتوانند بیش از دیگران، یک نقش فعال در گروه اجتماعی بر عهده گیرند و به صورتی آزاد و مؤثر آنچه را میخواهند بیان کنند.
مطالعاتی که به بررسی تصور از خود در افراد عادی پرداختهاند حاکی از آن است که تصور از خود، نقش اساسی در بهداشت و سلامت روانی افراد به عهده دارد، به گونهای که با کاهش سطح تصور از خود علایم و نشانههایی چون اضطراب، افسردگی، احساس تنهایی، کمرویی، درون گرایی و... ظاهر خواهند شد و در صورت تداوم، اشکالات جدی به همراه خواهند داشت. همچنین افراد مضطرب، افسرده و کسانی که خلق و خوی بسیار متغیری دارند، تصور از خودِ ضعیفی دارند. ناتوانی در ابراز وجود، میتواند متاثر از تصور از خود نامطلوب فردی باشد. این گروه از افراد از ابراز احساسات، افکار و نظرات خود به دیگران ناتوانند، قادر به دفاع از حقوق خود نیستند و در حضور جمع، مضطرب و ناراحتند.
چه باید کرد؟
آموزش «ابراز وجود» یکی از فنون رایج رفتار درمانی است که میتواند باعث تغییر در تصور از خود شود. یکی از شیوههای آموزش ابراز وجود، ایفای نقش است. «مورنو» ایفای نقش را یکی از شیوههای درمان گروهی میداند. امروزه ایفای نقش کاربردهای متعددی از قبیل تخلیه هیجانی، تغییر نگرش، ایجاد بینش و بصیرت دارد.
طبقه بندی: گوناگون